Projekt VES

Projekt VES

W maju 2022 r. rozpoczęliśmy w Instytucie Elektroenergetyki Politechniki Warszawskiej projekt VES (ang. Virtual Electric Switchgear). Nasz wniosek o finansowanie z programu Ministerstwa Edukacji i Nauki pn. „Nauka dla Społeczeństwa” otrzymał maksymalną liczbę punktów, co stanowi potwierdzenie słusznej koncepcji.

Cel projektu

Głównym celem projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnej platformy do treningu kognitywnego z wykorzystaniem technologii wirtualnej (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR) dla wirtualnego laboratorium urządzeń elektroenergetycznych. W wyniku realizacji projektu powstanie innowacyjna aplikacja wykorzystująca technologię VR i przeznaczona do nauki budowy i działania m.in. rozdzielnic średniego napięcia (SN) oraz aplikacja na urządzenia mobilne, wykorzystująca technologię AR, która to aplikacja może służyć zarówno do nauki jak i może wspomagać pracę kierowników budowy i inspektorów w sposób kompleksowy z zaletami, jakie daje poszerzona rzeczywistość. Ponadto dzięki realizacji projektu nastąpi przełomowa zmiana jakościowa w zakresie nauczania budowy urządzeń elektroenergetycznych jak i zmiana w podejściu do prowadzenia zajęć laboratoryjnych. Ponadto wdrożone rozwiązanie uprości proces inspekcji i raportowania, co jest niewątpliwym atutem w procesie „cyfryzacji budownictwa”. To z kolei wpłynie pozytywnie na stan techniczny obiektów, wydłuży okres ich eksploatacji, poprawi bezpieczeństwo użytkowników obiektów i inspektorów. Stworzone modele cyfrowe urządzeń znajdą zastosowanie np. w symulacjach komputerowych, gdzie badane są zachowania poszczególnych elementów modelu na określone wymuszenia fizyczne (np. wysokie prądy czy napięcia).
Więcej

Wyzwania dla nauki

Współcześnie zachodzące codziennie zmiany technologiczne niosą ze sobą nowe wyzwania dla nauki, wiedzy czy rozwoju kariery. Powszechna pandemia wirusa Covid-2 przyspieszyła tylko te zmiany. Uczelnie techniczne próbują sprostać temu scenariuszowi, pozwalając na większą swobodę w projektowaniu kursów, zwłaszcza na wyższych etapach kursów inżynierskich, zapewniając staże i współpracę z przemysłem. Inżynierowie stają przed wyzwaniem związanym z koniecznością rozwijania nowych umiejętności, aby sprostać rosnącemu wymagającemu rynkowi pracy i pozostać konkurencyjnymi. Wirtualna rzeczywistość (VR) oferuje nieskończone możliwości tworzenia nowych produktów, takich jak kursy multimedialne, wirtualne laboratoria i współdzielenie tych zasobów, które można wykorzystać w formalnych kursach edukacyjnych lub w uczeniu się przez całe życie, w celu samodzielnego aktualizowania wiedzy czy dla procesów szkoleniowych. Uczenie się przez działanie, inaczej niż tzw. model podawczy wiedzy, jest podstawowym elementem nowoczesnej edukacji. Możliwości wykorzystania wirtualnych światów do tworzenia aplikacji w edukacji mogą być niezliczone.

Przygotowanie niniejszej strony www dofinansowano ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa” nr projektu NdS/532684/2021/2022 kwota dofinansowania 36 225,00 zł całkowita wartość projektu 1 355 390,00 zł”
Więcej

Co znajdziesz w dziale Badania: